Hverdagen i vuggestuen
Vores hverdag er præget af faste rutiner og rum til leg, udforskning og ro.
En dag i vuggestuen ser således ud:
Kl. 7.00 |
---|
Institutionen åbner og en medarbejder fra børnehaven og vuggestuen møder ind. I vuggestuen ordnes der vasketøj, forberedes bakker til formiddagsfrugt, og stuerne og badeværelserne åbnes og gøres klar til leg. De første børn møder ind i vuggestuen og hjælpes til at sige farvel til deres forældre. |
Kl. 7.30 |
---|
Medarbejder nr. 2 møder ind. Flere børn bydes velkommen og hvis døren mod børnehaven er åben, lukkes den som regel for at skabe ro og nærvær til vuggestuebørnene. |
Kl. 8.15 |
---|
Medarbejder nr. 3 møder ind. Vi opdeler børnene efter behov, så alle kan få den bedste start på dagen. På dette tidspunkt af dagen er der en blanding af “fri leg” samt voksenstyrede aktiviteter. Der støttes op om børnenes initiativer i det omfang det kan lade sig gøre, de voksne læser, leger med, støtter og guider i relationer og konflikter samtidig med de er tilgængelige, når et barn har brug for hjælp til at sige farvel til forældre. |
Kl. 8.45 |
---|
Medarbejder nr. 4 møder ind. Herefter opdeles børnene på Mågestuen og Fiskestuen. De to stuer arbejder meget sammen og personalet hjælper hinanden, indtil alle 6 medarbejdere er mødt ind. |
Kl. 9.00 - 9.30 |
---|
Børnene tilbydes frugt, måske brød og vand på deres stue. Pædagogisk arbejder vi med at børnene kan finde ro i fællesskabet, at de kan vente på tur mens frugten deles rundt, at de kan give plads til hinandens fortællinger. Vi stiller krav om at børnene sidder ved bordet til de er færdige, at de spiser op inden de får et nyt stykke frugt og at de respekterer hinandens grænser for for eksempel berøring. Nogle børn har behov for “lidt længere line” - det vurderer vi ud fra vores kendskab til det enkelte barn. Men vi mener det er vigtigt at stille alderssvarende krav. Medarbejdere nr. 5 og 6 møder ind kl. 9.00, 9.15, eller 9.30 - således er der 3 voksne på hver stue senest 9.30. Vi stiller ikke krav om en bestemt mødetid, da vi mener forældre skal have mulighed for at være sammen med deres børn hele formiddagen, hvis de har tid. Det er dog en stor hjælp for barnet at komme senest klokken 10.00, så de kan nå at “lande” inden frokost. |
Kl. 9.30 - 10.30 |
---|
Tid til fordybelse på stuerne. Vi laver ting med børnene, som understøtter deres udvikling. Gennem hele dagen har vi fokus på, at børnene skal have mulighed for at bruge deres kroppe. Vores legemiljøer indendørs er indrettet så børnene kan være fysiske på flere planer, og vores legeplads indbyder til fysisk leg og aktivitet. Vi deler os ofte op i mindre grupper, så børnene får mest mulig nærvær og omsorg og støtte til det det, de har brug for. Vi arbejder konstant på at danne gode relationer til børnene. Vi har ladcykler som vi bruger på ture ud af huset, når der er ressourcer til det. Vi bruger nærmiljøet til små ture og kan også låne børnehavens puderum, hvis de ikke selv bruger det. Den frie leg fylder meget, og her har de voksne en stor opgave i at lege med, guide, skabe plads til alle børns deltagelse, støtte op om spirende venskaber og hjælpe i konfliktsituationer. Dette er en on-going proces, som vi bruger ekstremt meget tid på. |
Kl. 10.30 - 12.00 |
---|
Vi spiser frokost og inden da skal børnene have vasket hænder og finde deres faste plads på stuen. Inden frokosten bliver serveret, synger vi som regel sange, valgt ud fra rekvisitter i en sangkuffert. Denne forudsigelige, genkendelige aktivitet hjælper børnene til at finde ro inden frokost. Desuden arbejder vi på denne måde med børnenes opmærksomhed og evne til at holde fokus. Under frokosten er børnene selvhjulpne i det omfang de er parate til det. Efter frokost skal børnene have rene bleer og senere puttes og vi skal rydde op efter frokosten. Én voksen er på gulvet for at lege, guide, hjælpe med at se og forstå hinandens hensigter, sætte ord på følelser og børnenes omverden, hjælpe i konflikter m.m. Én voksen rydder op efter frokosten, én voksen skifter børn. De ældste børn kan prøve at tisse på toilettet, hvis de har lyst. Her arbejdes også meget med børnenes selvhjulpenhed i forhold til at tage tøjet af.
Børnene puttes i den rækkefølge, vi vurderer, de har behov for det. Nogle børn gynges, inden de bliver puttet, hvis de har brug for hjælp til at finde ro i kroppen. Børnene kravler selv op ad stiger og op i krybben, hvis de motorisk er klar til det. Vi prøver at begrænse antallet af sovedyr, da det kan forstyrre indsovningen. Nogle børn falder hurtigt i søvn, andre har brug for at blive vugget lidt. |
Kl. 12.00 - ca. 13.45 |
---|
Klokken 12.00 går to medarbejdere hjem og har fri og mellem 12-13 holder personalet pauser på skift. Fra kl.12.00 - ca. kl. 13.45 er der altid en krybbevagt ude hos de sovende børn. Nogle børn vågner kortvarigt og har brug for en sut/blive vugget lidt, inden de sover videre. Vi prioriterer altid at hjælpe børnene til så god en lur som muligt, da dårlig søvn påvirker deres trivsel og dermed alles eftermiddag. Nogle børn har brug for flere lure om dagen hvis de ikke er så gamle. De er derfor typisk vågne i middagsstunden, hvor de øvrige børn sover og opholder sig derfor på en stue med en voksen. Når børnene vågner fra deres middagslur, kommer de stille og roligt ind og får ren ble og tøj på. Flere sidder også på toilet. Her er der ofte tid til, at børnene kæmper lidt ekstra med at tage tøj på. Børnene leger frit på de to stuer. |
Kl. 14.00 - 15.00 |
---|
Ca. kl. 14.00 deler vi atter grupperne op, så børnene spiser eftermiddagsmad (brød med smør samt mælk) på deres stue med to voksne. Når børnene har spist eftermiddagsmad, er det atter tid til leg, læsning, sang/sanglege, nærvær m.m. = vuggestuelivet. |
Kl. 15.00 - ca. 15.45 |
---|
I sommerhalvåret går vi ofte på legepladsen ved 15.00 tiden. I vinterhalvåret bliver vi som regel inde. Klokken 15.30 har en voksen fri, og de to stuer arbejder meget sammen, da der er 3 voksne tilbage. Køkkenet skal lukkes ned, der skal sættes vasketøj over, garderoben ryddes op og én stue og badeværelse lukkes ned. |
Kl. 15.45 - 16.45 |
---|
Klokken 15.45 er der to voksne tilbage. Børnene bliver løbende afhentet om eftermiddagen, og vi bruger en del tid på at småsnakke med forældre for at sikre god kommunikation og fortællinger om børnenes dag i vuggestuen. Klokken 16.15 er der en voksen i børnehaven og én i vuggestuen tilbage. Bleposer bæres ud i skraldespanden, døre og vinduer lukkes/låses. De børn som er tilbage sidst på dagen hygger med en voksen, spiller spil, læser, gynger, leger.
|