Børnesyn og pædagogik
Her kan du læse om det pædagogiske arbejde i Stensmosen.
I Stensmosen vil vi gerne kendes på den nære relation med børn og forældre, den gode tone, plads til forskellighed og accept af denne.
Vi bruger meget tid på at styrke børnenes indre kerne, således at de går fra Stensmosen med en sikkerhed omkring hvem de er, og at de hver især gør en forskel og har sat sig spor. Dette gør vi ved at inddrage dem i omsorgsfulde udviklings- og læringsrum, hvor det både skal være trygt og interessant for børnene at være. De voksnes rolle i denne sammenhæng skifter mellem at støtte, lede og udfordre børnene på det udviklingstrin de er og ved at skabe nogle fysiske rammer, der understøtter disse værdier.
Vort mål er at skabe forudsætninger for børnenes trivsel, udvikling og læring. Vi er en daginstitution, der arbejder med børnene i fællesskaber. Der findes mange fællesskaber i Stensmosen, små, store, spontane, planlagte, venskaber m.m. Vi arbejder hver dag for at alle børn kan deltage i fællesskaber, og trives i dem. Når børnene forlader os, er det for at gå i skole, hvor de skal fungere i fællesskaber.
Vi fokuserer derfor først og fremmest på, hvordan barnet har det - emotionelt og socialt. Dette suppleres med et fokus på, hvad barnet kan - som drejer sig om barnets potentialer, kompetencer, færdigheder og praksis. Vi tror med andre ord på, at man som menneske lærer og udvikler sig bedst, når man kender sig selv, er i stand til at mærke og udtrykke sine behov og kan fungere i sociale sammenhænge.
En væsentlig del af vores opmærksomhed i dagligdagen retter sig derfor mod, om det enkelte barn trives med sig selv og i fællesskaber og dermed har forudsætninger for at blive respekteret og anerkendt, som den person barnet er. Samtidig er vi opmærksomme på, at barnet er i stand til at bidrage til - og modtage fra - fællesskabet og kan vise sine behov, ønsker og synspunkter i ligeværdigt samspil med andre.